طرح پانزي چيست طرح پانزي چيست

رویا نت

طرح پانزي چيست و چگونه آن را تشخيص دهيم؟

طرح پانزي چيست و چگونه آن را تشخيص دهيم؟۱۷ شهريور ۱۴۰۱
از ديرباز تا به امروز، در بازار هاي مالي و ارز هاي ديجيتال كلاهبرداري ‌هاي مالي همواره وجود داشته است. به دليل پر بازده بودن سرمايه گذاري در كريپتوكارنسي، افراد بسياري با روش هاي مختلف، براي به سرقت بردن ارز هاي ديجيتال شما اقدام مي كنند. در ميان اين كلاهبرداري هاي مالي، برخي از كلاهبرداران به دام افتاده و برخي از آن ها با سرمايه هاي هنگفت، از دسترس خارج شده ‌اند. با افزايش آگاهي هاي روز افزون در زمينه كلاهبرداري هاي مالي، تعداد اين كلاهبرداري ها در حال كاهش است، روشي در اين بين وجود دارد كه طرح پانزي نام دارد. اما طرح پانزي چيست؟ طرح پانزي يك روش كلاهبرداري در زمينه سهام و ارز هاي ديجيتال است كه كلاهبرداران با به سرقت بردن سرمايه اوليه كاربران و با دادن وعده هاي بازگشت سود بيشتر، به زنجيره كلاهبرداري خود ادامه مي دهند. تتر ايران در ادامه، به معرفي بيشتر طرح پانزي و روش هاي تشخيص و جلوگيري از اين نوع كلاهبرداري مي پردازد.

طرح پانزي چيست و چگونه به وجود آمد؟

نامگذاري طرح پانزي از روي اسم چارلز پانزي، صورت گرفته است. پانزي يك تاجر ايتاليايي بود كه در كشور آمريكا فعاليت هاي اقتصادي خود را انجام مي داد. چارلز پانزي نخستين فردي بود كه ادعا داشت مي توان از نوسانات ارزهاي ديجيتال براي خريد كوپن ‌هاي پستي، به درآمد هنگفتي رسيد. در آن زمان كوپن ‌هاي پستي نوعي تمبر بودند و ارسال ‌كنندگان نامه هاي پستي به ساير كشور ها از اين كوپن ها براي تسهيل فرايند دريافت پاسخ نامه ها استفاده مي ‌كردند. پانزي ادعا داشت كه مي ‌تواند كوپن ‌هاي پستي را با تخفيف هاي ويژه و با قيمت بسيار كم، از ساير كشور ها خريداري كرده و آن ها را با سود زيادي در آمريكا بفروشد. 
پانزي به سرمايه‌ گذاران وعده مي داد كه سرمايه گذاران در طي مدت ۴۵ روز، ۵۰ درصد و در طي مدت ۹۰ روز، مي توانند سود  ۱۰۰ درصدي داشته باشند. از همين جهت، وي ابتدا موفق به جذب سرمايه‌ گذاري هاي پر سود شد. اما در اين ميان خبري از سرمايه ‌گذاري در كوپن‌ هاي پستي و خريد و فروش آن ها نبود، بلكه  پانزي صرفاً از  سرمايه‌ گذاري‌ هاي جديد، سود سرمايه ‌گذاران قبلي خود را پرداخت مي ‌كرد. در ابتدا، همه‌ كارها طبق نقشه وي پيش مي رفت و سرمايه‌ گذاران در زمان تعيين شده، سود خود را دريافت مي‌ كردند. اما پس از گذشت مدت كوتاهي، رسانه ‌ها به روش كار چارلز پانزي شك كردند. اين امر موجب شد تا دستگاه هاي اجرايي در آمريكا اين پرونده را به دست بگيرند. با فاش شدن اسناد كلاهبرداري پانزي، در دوازدهم اوت ۱۹۲۰، حكم بازداشت وي صادر شد. در طول كلاهبرداري هاي انجام شده توسط پانزي، سرمايه ‌گذاران  چيزي حدود بيست ميليون دلار خسارت ديدند. طرح پانزي در ارز ديجيتال كه امروزه توسط كلاهبرداران در بازار رمز ارز ها انجام مي شود، بر گرفته از روش كلاهبرداري چارلز پانزي است.

طرح پانزي چگونه كار مي كند؟

طرح پانزي چيست و چگونه كار مي كند؟ طرح پانزي يك روش كلاهبرداري در سرمايه ‌گذاري سهام و ارز هاي ديجيتال است كه به سرمايه گذاران و معامله گران وعده سود بسيار زياد با ريسك بسيار كم را مي‌ دهد. در طرح پانزي و طرح هاي مشابه آن، سود هاي وعده داده شده به كاربران، از طريق سرمايه ‌گذاران جديد اين طرح ها تامين مي ‌شود. 
در واقع طرح پانزي به اين صورت عمل مي كند كه شركت، سود سرمايه ‌گذاران قبلي خود را از پول و سرمايه مشتريان جديد تأمين مي ‌كند؛ يعني با پول سرمايه‌ گذاران جديد خود، سود سرمايه گذاران قبلي را پرداخت كرده و مقداري از اين مبلغ را نيز براي خود برمي ‌‌دارد. طرح پانزي تقريباً مشابه طرح شركت هاي هرمي بوده كه طي آن هيچ ارزش افزوده اي توليد نمي شود. با وجود پيشرفت تكنولوژي و روش هاي كلاهبرداري، اين دسته از افراد طرح ها و روش هاي كلاهبرداري خود را بروزرساني مي كنند، اما در تمامي طرح هاي پانزي چند مورد مشترك وجود دارد:

وعده دادن سود قطعي و ريسك كم: هر نوع سرمايه‌ گذاري چه در بازار سهام و يا بازار ارزهاي ديجيتال، ريسك هايي را به همراه دارد. سرمايه ‌گذاران و معامله ‌گراني كه به دنبال سود بيشتري هستند، ريسك بيشتري نيز در سرمايه گذاري هاي خود متحمل مي شوند. بنابراين بايد به هر پروژه‌ يا شركتي كه به شما وعده سود تضميني مي ‌دهد، شك كنيد.
داشتن سود ثابت با وجود هر تغييري در شرايط بازار: ارزش سرمايه‌ شما به عنوان يك سرمايه ‌گذار، با توجه به شرايط و نوسانات بازار ممكن است افزايش و يا كاهش يابد. بنابراين بايد مراقب سرمايه ‌گذاري‌ هايي كه بدون توجه به شرايط و نوسانات بازار به شما وعده سود قطعي مي دهند، باشيد.
فروشندگان و شركت هاي بدون مجوز: فروشندگان و شركت‌ هايي كه در اين زمينه فعاليت مي كنند، بايد  توسط قانون‌ گذاران هر كشور مجوز فعاليت دريافت كنند. اما شركت‌ هاي طرح پانزي جزو فروشندگان و شركت ‌هايي هستند كه بدون مجوز فعاليت مي كنند.
استراتژي‌ ها و روش هاي سرمايه‌ گذاري طرح‌ پانزي  بسيار پيچيده و نامشخص است: بهتر است از سرمايه ‌گذاري‌ هايي كه روش آن ها را نمي دانيد و اطلاعات كاملي در رابطه با آن ها نداريد، اجتناب كنيد. پروژه ها و طرح هاي پانزي نيز اغلب داراي استراتژي‌  نامشخص و پيچيده و غيرقابل دركي هستند.  
سرمايه گذاران قادر به مشاهده سند رسمي سرمايه‌ گذاري هاي خود نيستند: گزارش هاي حساب كاربري و سرمايه گذاري بايد شفاف و قابل مشاهده باشد، در غير اين صورت مي تواند يك تهديد براي سرمايه گذاري شما باشد.
سرمايه گذاران براي دريافت پول ‌هاي خود دچار مشكل هستند: اگر به عنوان يك سرمايه گذار نمي توانيد به پول هاي خود دسترسي داشته باشيد، بايد به شركتي كه در آن سرمايه گذاري مي كنيد، شك‌ كنيد. شركت هاي پانزي نيز با پيشنهاد سود بيشتر به سرمايه گذاران آن ها را از برداشت پول و سرمايه خود منع مي كنند. 
چگونه طرح پانزي را تشخيص دهيم؟
همانطور كه گفتيم طرح پانزي در ارز ديجيتال، روشي است كه در آن شركت ها و افراد مختلف با وعده سود هاي بسيار زياد و نجومي، سرمايه افراد را جذب كرده و به منظور اعتماد بيشتر، در ماه هاي اول، سود خوبي را به سرمايه گذاران پرداخت مي كنند. از آن جايي كه شركت هاي پانزي امروزه با روش هاي نويني اقدام به كلاهبرداري از سرمايه گذاران و كاربران كريپتو مي كنند، شناسايي روش هاي تشخيص اين طرح، مي تواند در جلوگيري از اين كلاهبرداري ها نقش مهمي داشته باشد.

تيم توسعه ‌دهنده شركت و سابقه فعاليت آن ها را به طور دقيق بررسي كنيد: اگر پروژه مورد نظر از سابقه خوبي برخوردار بود، مي تواند گزينه خوبي براي سرمايه گذاري باشد. در غير اين صورت وجود هر نوع ابهام در رابطه با سابقه شركت و افراد توسعه دهنده آن، مي‌ توان گفت اين پروژه يا شركت با طرح پانزي كار مي كند و‌ كلاهبرداري است.
دفتر مركزي پروژه يا شركت و اطمينان از صحت آدرس آن: براي تشخيص پانزي بودن يك شركت يا پروژه بايد آدرس دفتر و تيم توسعه دهنده آن را بررسي كنيد و براي اطمينان بيشتر از وجود شركت، آن را استعلام بگيريد. در خصوص ارز هاي ديجيتال، بررسي وايت پيپر هر پروژه مي تواند اطلاعات دقيقي درباره پروژه مورد نظر به شما ارائه دهد.
بررسي هدف پروژه: اگر يك پروژه يا يك شركت سعي داشته باشد تا مشكلي از بلاك چين را حل كند و وعده هاي سود كلاني به كاربران ندهد، مي توان تا حدي از پانزي نبودن اين پروژه اطمينان حاصل كرد.
 مجوز هاي قانوني پروژه: قبل از اقدام به هر گونه سرمايه گذاري، بايد از قانوني بودن مجوز ها و همچنين صحت آن ها اطمينان حاصل كنيد. 
 مبلغ سود دهي طرح معقول باشد: معمولاً شركت ها و پروژه هاي پانزي سود هاي نجومي و غير معقول را به مشتريان خود وعده مي دهند. 
طرح پانزي و ارز ديجيتال

طرح هاي پانزي مختلفي در زمينه ارز هاي ديجيتال اجرا مي شود و با بهانه كسب سود هاي كلان، اقدام به كلاهبرداري از سرمايه گذاران و كاربران ارز هاي ديجيتال مي كنند. آشنايي با طرح هاي پانزي در ارزهاي ديجيتال و روش هاي تشخيص آن ها مي تواند در جلوگيري از اين كلاهبرداري ها نقش مهمي داشته باشد. بيت كانكت، يك نمونه از طرح پانزي در ارز ديجيتال بود كه در سال ۲۰۱۶ فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كرد. اين طرح به كاربران وعده مي داد كه مي توانند با سرمايه‌ گذاري بيت كوين، بيش از ۴۰ درصد سود در ماه دريافت كنند و مبلغ سرمايه گذاري اصلي خود را بين بازه‌ هاي زماني ۱۲۰ تا ۲۹۹ روزه بازپس بگيرند. شرطي كه براي حضور در اين طرح وجود داشت، سرمايه‌ گذاري حداقل مبلغ  ۱۰۰ دلار و همچنين معرفي افراد ديگر به اين پروژه بود. در بيت كانكت، پرداخت سود تنها به نفرات اول پروژه امكان پذير بود. زيرا هرچه تعداد زيرمجموعه ‌ها افزايش مي يافت، مديريت انتقال پول و سرمايه سخت تر مي شد. سرمايه ‌گذاران اوليه در اين طرح ۵% كارمزد، سطح پايين تر ۳% و سطح بعدي ۲% از سود را دريافت مي ‌كردند، و پس از آن ميزان سود دهي به طور كامل قطع مي شد. نشانه هاي هشدار بيت كانكت، شامل وعده‌ هاي سود زياد و غيرمنطقي، ايجاد توكن رمزارز بدون هدف و بدون پشتوانه‌ي BCC، ساختار هرمي پروژه ها و همچنين وعده سرمايه‌‌گذاري بدون ريسك بود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/6/29 ساعت: ۱۰ توسط:royanet :